søndag 18. oktober 2009

C-vitaminer

Her en dag leste jeg om C-vitaminer i Mat & helse. Dag Viljen Poleszynski er min favoritt ernæringsmann. Han har god peiling. Så jeg prøver å lese så mye som mulig av han. Nå leser jeg boka "sukker" og den er utrolig bra og informativ.
Men så var det over til dette med C-vitaminer igjen :)

Jeg har alltid hørt at man skal ikke ta mer enn 200g for kroppen klarer ikke å benytte seg av mer enn det. I Norge er det denne doseringen man går etter, men bare man drar over grensa til Sverige er det i alle fall 1g C-vitamin som skal til .
Selv 1g er lite.

Det har vist seg at 30g C-vitamin kan kurere forkjølelse, og inntil 200g pr dag kan hjelpe ved lungebetennelse og mononukleose.


(fra trivsel.net)

Selv bruker jeg brusetabletter som inneholder 1g pr tablett. Jeg prøver å få i meg rundt 3 gram daglig + C-vitamin fra frukt, jus og grønnsaker (blant annet rød paprika inneholder masse C vit).
Nå som svineinfluensaen (og ellers influensa) er rundt om kring kan det være lurt å ta en større dose enn til vanlig :)

26 kommentarer:

Synnøve sa...

Oi.. da tror jeg at jeg tar litt for mye! Jeg har nemlig 1000mg's tabletter.. burde jeg ikke ta så mye? :)

C-vitaminer er så vidt jeg vet vannløslige, så overskuddet kommer ut igjen, men det er jo selvfølgelig litt bortkastet dersom kroppen ikke kan nyttegjøre seg av så mye.. :)

Elizabeth sa...

Takk for at du skrev det du skrev. Jeg lot bare posistive kommentarer bli igjen. :)

BLoggen din er en inspirasjon til et sunnere kosthold og jeg legger deg til favoritter:)

Ha en flott flott kveld.

nuss nuss

Beate sa...

Synnøve: Neida, bare å ta :D her er det nemlig snakk om gram ikke mg ;)
Så om du tar 1 stk av de på 1000mg får du bare i deg 1gram. Og du kan trygt ta mye mer enn det.

Elizabeth: Hyggelig å høre :)
Jeg synes det er trist når folk skal rakke ned på andre når de gjør det de virkelig liker :D

Synnøve sa...

Herreguud.. det er jo sant! haha.. og jeg som skal drive med medikamentregning! :O
Huff da.. ;)

Hanne sa...

Det stemmer at det er foreslått at doser på mangfoldige gram c-vitaminer skal kunne hjelpe på f.eks mononukleose, men det er riktignok 200mg Norge går etter, ikke 200g.. Viktig å holde tunga beint i munnen med benevningene her ;)

Beate sa...

Synnøve: Ja, sånn kan det gå :)
Men tror du gjør medikamentregningen bare bra :D

Hanne: Haha, ja mg og g går litt i surr :D Jeg vet hva jeg mener, men ikke alltid hva jeg skriver ;)

Beate sa...

Hanne: Nå dobbeltsjekka jeg det jeg skriev og det jeg leste i artikkelen.
200g var faktisk riktig :) Ikke 200mg.

Pinglo sa...

Megadoser av C-vitamin har i beste fall vist svake effekter.

http://www.cochrane.org/reviews/en/ab000980.html

Her er all forskning som er gjort på C-vitamin og forkjølelse oppsummert.

Konklusjonen etter å ha sett over all tilgjengelig forskning:

Authors' conclusions

The failure of vitamin C supplementation to reduce the incidence of colds in the normal population indicates that routine mega-dose prophylaxis is not rationally justified for community use. But evidence suggests that it could be justified in people exposed to brief periods of severe physical exercise or cold environments.

Kjempedoser C-vitamin kan også være skummelt for nyrene. Jeg er fruktoman og får i meg mange ganger daglig anbefalt inntak nesten hver dag, men megadoser til gjengse befolkningen er ikke å anbefale, er konklusjonen.

Om du er interessert i et festlig vitamin med tanke på virus foreslår jeg å sjekke ut Vitamin D.

Beate sa...

Les nyeste nummer av Mat & helse. Der står det oppsummert en god del forskning som viser annet ;)
Dag Viljen Poleszynsk kan sitt fag etter en mannsalder i ernæringsfeltet, og jeg har enda ikke sett noen grunn til å tvile på han.
I følge forskning har ikke store doser C vit (opp til 200g daglig over visser perioder) noe annen bivirkning enn diare.

D-vitamin har en rekke helsegevinster, ja. Og effekten er også godt kjent. At vi i nord lider av mangel kan vi si med sikkerher. Enda verre for mørkhudete. Det er jo en grunn til at staten ønsker at meieriene tilsetter vitamin D i melkeprodukter.

Jeg skal bare avrundt med å si at jeg tror jeg og du, Pinglo, har to ganske forskjellige syn på kosthold og hva som er bra og dårlig. Jeg holder meg stort sett borte fra alt av statens anbefalinger (med få unntak, feks D vit) ;)

Pinglo sa...

Tusen takk for tipset, jeg skal sjekke det ut ;)

Vi er sikkert uenige om saker og ting, men jeg synes det er spennende å lese og lære om ulike ting, og da ønsker man også å spørre og diskutere ;) Men du har nok et poeng.

Beate sa...

Jeg synes også der er spennende at folk kommer med det motsatte av hva jeg kommer med ;)
Må også bare få sagt at jeg ikke påstår at det jeg sier er sannheten. Bare den sannheten jeg tror på :D

Heidi sa...

Jeg er i den oppfatningen at alt DVP sier er fasiten....:)

Leser selv Mat og Helse fra a-å hver måned og er stor fan.
Leste c-vita artikkelen, noen uker før jeg begynte på vitaminpensumet i studiet.
Jeg sitter nå å ler av det pensumboken sier,spesielt fordi den for hvert kapittel nevner annen forskning som er gjort rundt temaet, men avslutter med å si at dette ikke stemmer..hehe.
Lenge leve Norges ernæringspolitikk...*huff*

Hanne sa...

Puh, jeg har visst helt glemt ut at jeg kommenterte her :/

Det jeg siktet til var hva helsedirektoratet går ut med som anbefalt mengde, og der er det milligram det er snakk om, ikke 200g ;) (altså de baserer seg på 200mg) Ellers stemmer det at det andre er i gram.

Jeg støtter Pinglo her. Et Cochrane review er tross alt som mer enn bare EN kilde å regne, da det er en oppsummering av det som er gjort (og publisert) av forskning på valgte område, og for meg veier det mye tyngre enn hva en enkelt forsker har funnet ut og fått publisert i et ukeblad. Jeg har også lest studier der man påstår bl.a. at 14g c-vitamin daglig kan kurere mononukleose, men med så mange studier som viser at det ikke har noen effekt ser jeg ikke på store doser vitC som noe reelt behandlingsalternativ.

Jeg skal likevel ikke sitter her og påstå at "sånn er det, og sånn er det for alle", da der er veldig mye som kan virke inn på slike studier. Selv tar jeg ekstra av det meste, og da særlig vitC om jeg er så uheldig å bli forkjøla. Om det virker eller ikke er vanskelig å si, men tanken er at jeg ikke taper noe på det annet enn et par kroner :P

Beate sa...

Heidi: Det DVP sier er i alle fall min fasitt ;)
Jeg har 100% tro på det han kommer med, og han støtter alltid opp med masse bra forskning.
På kostholdsveileder studiet jeg går støtter de seg mye til han, og det er jeg veldig fornøyd med.
Vet jo hvordan ting hadde blitt lagt fram om jeg studerte ved statlig skole.

Jeg merker også på jobb at folk flest vil ha så sterke C-vitaminer som mulig. Jeg bruker derfor å anbefale de å kjøpe pulver, for da er det enklere å få i seg store doser.

Hanne: Ja, på anbefalt dose skulle jeg nok skrive 200mg og ikke 200g :)
g og mg går litt i tullball av og til. haha.

Når det kommer til de studiene så har jeg absolutt repsekt for de, men jeg har også lest opp til flere studier som DVP har lagt fram, som viser annet.
Men som du sier så er det jo mye som virker inn på hva slags resultater man får.

Jeg har pleid å ta relativt store doser C-vitamine, og kommer nok til å fortsette med det, spesielt nå i influensatider. Så kanskje jeg slipper vaksinen??

Hanne sa...

Jeg har nå lest den artikkelen du skriver om her på nett, og jeg ble i grunnen litt skremt av at noen velger å ha det denne mannen skriver som sin "fasit". Han setter jo ting fryktelig på spissen, som for eksempel det å behandle anafylaktisk sjokk med C-vitamin :O Da hadde nok allergikere dødd som fluer rundt omkring :/

Når du står på helsekosten og anbefaler folk pulver (som folk da doserer selv i så store doser de bare ønsker), håper jeg at du er nøye med å spørre etter eventuelle nyreproblemer, eller i det minste nevne at for store doser kan være nyretoksisk.. Man skal for all del ikke skremme folk, men det er viktig å være på den sikre siden :)

Å vaksinere seg er noe jeg mener alle burde gjøre. Det er ikke farlig, og du bidrar til å sikre at sykdommen ikke spres i like stor grad som den ellers ville. Mao beskytter du ikke bare deg selv, men også de rundt deg.

Beate sa...

Har du lest mye av DVP? Han setter nok ting på spissen, ja. Men han har godt grunnlag for å si hva han sier. Men det kan være greit å lese litt av det han har skrevet før man avskriver han :)

Han er blant annet utdannet ernæringsfysiolog og har jobbet som profressor i ernæring på høgskolen i Harstad.
Pga hans alternative syn på ting ville ikke statlige organer at han skulle bli kald verken professor eller ernæringsfysiolog. Heldigvis har det endret seg, og han er en av de mest annerkjente ernæringsfysiologene vi har i Norge.

Blant annet har DVP mye bra å si om karbohydrater vs fett. Og det fryder meg å se at staten kommer krypende etter saaaakte, men nok så sikkert.
Det er lenge siden han har gått ut å anbefalt høyt inntak av fett og lav inntak av karbohydrater for å begrense hjerteproblemene i Norge.

Når det kommer til jobben jeg gjør på helsekost, så anbefaler jeg ingen å ta høyere doser enn det som står på pakningen, før de har pratet med legen sin.
Men når det er sagt så vil de aller fleste ta c vitamin på doser som er mye høyere enn 200mg. Vi (og apotek) selger også C vit som er 750g pr tablett. Denne anbefaler jeg ingen å kjøpe, siden kroppen tar opp så og si null av det som er i de (siden de er syntetiske).

Jeg vet at du ikke har store troen på helsekostbutikker, og det er ganske synd. For produktene som selges der er stort sett strålende. Men siden det ikke kreves utdanning for å jobbe i en slik butikk er det nok mye rart å finne rundt i Norge.
Heldigvis er butikken jeg jobber i en av Norges beste, vil jeg påstå. Nettopp pga kunnskapen og utdannelsen vi som jobber der har ;)

Hanne sa...

Jeg har aldri sagt at jeg ikke har troen på helsekostbutikker, for der er mye bra varer der, og også mange veldig engasjerte mennesker (som deg selv) som innehar mye kunnskap. Det jeg ikke liker er at ting som fungerer ofte blandes med ting som virkelig ikke fungerer, og at falske påstander desverre snikes inn som fakta både her og der. Jeg kjenner flere som jobber på helsekost som er veldig flink i faget sitt, men desverre sluker de også ting som ikke fungerer og presenterer disse påstandene innimellom alle de fakta de sitter inne med. Da er det lett å bli lurt..

I tillegg er helsekostbransjen heller dårliger regulert, og man finner stadig vekk helsekostprodukter som ikke ville kommet på markedet om de hadde måttet gå gjennom en ordentlig kontroll før salg. Der er eksempler på forureninger som gjør produktene farlige, påstander på pakningene som er som tatt ut av eventyr, og ikke minst tilsetning av stoffer som ikke er oppgitt på pakningene.. Skulle veldig gjerne sett at det ble innført ordentlige kontroller (ala det nona jobber med) fremfor at mattilsynet bare kjører stikkprøver..

Vi selger opp til 1000mg c-vitamin (da i brusetabletter). Har du noen studier som tilsier at syntetisk fremstilt vitamin C ikke tas opp? Det er jo akkurat samme substans/samme molekylstruktur som den som forekommer naturlig i f.eks. frukt.

Til slutt må jeg understreke at jeg ikke har noe i mot alternative syn på verken kost- eller behandlingesanbefalinger, så lenge disse er basert på solide grunnlag slik som de "tradisjonelle" anbefalingene vi følger. Det nytter ikke å slenge ut en påstand (som man i tillegg prøver å selge ved å overdrive og sette ting helt på spissen), uten å underbygge denne med ordentlig dokumentasjon.
Da sitter man bare igjen med synsing.

Hanne sa...

Uffameg, mange skrivefeil der.. Går visst ikke an å redigere her, så du får bare prøve å overse de :P

Beate sa...

Ja, det er dessverre en del som ikke klarer å skille mellom gode produkter, og heller dårlige produkter.
Jeg håper flere skjønner dette etter hvert, og at det butikker siler ut varer som er håpløse. Det har vi gjort i vår butikk.
Nå skal det også nevnes at enkelte kjeder er bedre enn andre på hva slags varer man selger. Sunkost nekter oss fatisk å selge Vitapro pga manglende dokumentasjon.

Ellers skal man jo heller aldri si at helsekost hjelper mot ditt og datt, men at det kan hjelpe. Dette har vi pratet om før :)

Når det kommer til syntetisk C-vitamin så har jeg ikke lest noe om dette, men har hatt en del kunder som har nevnt det. Bare sist uke kom det ei og fortalte at hun hadde tatt bio c-vit i noen år, men at legen hennes sa at hun hadde mangel på c-vit.
Selvsagt trenger ikke dette å komme av typen c-vitamin, men det har vært flere som har nevnt akkurat dette i sammengheng med bio sine vitaminer.

Ang alternativt syn på helse og medisin, så er nok jeg ganske moderat i forhold til mange andre som jobber i helsekost. Jeg er veldig glad i studier og alt som hører med :D

Haha, skrivefeil får bare være.. Har nok av de selv ;P

Hanne sa...

Først av alt: flott å høre at dere er kritiske og kun fører ting dere mener dere kan stå for! Det er bra slik markedet er nå.. :)

Der er ingen grunn til at syntetisk fremstilte c-vitaminer ikke skal gi samme effekt som naturlige basert på selve stoffet, men det som kan gi problemer er selve formuleringen av preparatet. Altså det som hjelper virkestoffet frem er for dårlig (evt at innholdet av virkestoff er helt på tverke, men det tviler jeg på når man snakker om billige vitaminer).

Så, kanskje bio rett og slett bare har dårlige produkter? :/

Det er godt mulig at der er en forskjell på hvor mye som tas opp av syntetiske og naturlige av samme grunn, nemlig at de naturlige har et "hjelpesystem" av andre stoffer som finnes i f.eks. fruktene, som man kanskje ikke har brydd seg med å (prøve å) tilsette i syntetisk fremstilte preparater.

Akkurat det å påvise c-vitaminmangel er forresten ganske komplisert, så det høres litt rart ut med mindre hun damen hadde symptomer på skjørbuk.. men akkurat den delen er jo mindre viktig akkurat her, det får legen ta seg av :P

Marianne sa...

Hmm... jeg har bare en ting å tilføye, og det er; Skeptisk!, og ikke minst; "Kjøpt og betalt?!", som ufattelig mye annen forskning..ja til og med anerkjent forskning på ganske så mange ganger mer kritiske spørsmål enn c-vit. Ingen som har tenkt på at det kanskje ligger en liten smule av økonomiske interesser bak slike anbefalinger/forsøk/resultater..(?) Men jeg kan være enig i at anbefalt daglig inntak av c-vit for ole og kari er litt lavt.. men på den andre siden, så klarer ikke kroppen å nyttegjøre seg av mer enn 75 MG c-vit min per dag, før resten skylles ut med urinen. Men store doser er for all del ikke farlig. Det eneste jeg reagerer litt på er at om man først skal ta så vanvittig store doser (som jeg mener er like bortkastet som å ta vanvittig store mengder med proteintilskudd hver dag; det siser at man pisser penger), så ta hvertfall c-vit i form av små tabletter som ikke inneholder hverken søtning eller andre stoffer. Jeg tok en gang en stoooor dose av slike tyggetabletter, og jeg fikk så mye luft i magen at jeg trodde tarmen min skulle sprekke..det var helt forjævelig! ;) hehe.
Forresten; ikke glem å ta nok D-vitamin i slike mørke tider!!

Beate sa...

Hanne:
Hun damen har en del allergier og sykdommer, så hun har nok streng oppfølging på diverse ting.

Men det kan være at Bio produktene i seg selv er dårlige.
Vi har ikke annen syntetisk vitamin c, så har ikke fått tilbakemedlinger på andre enn den :)

Marianne: Jeg tror vi trygt kan si at Dag Viljen _ikke_ er kjøpt og betalt ;)
Om det er noen man skal stole på når det gjelder sånne ting, så er det han (og Jens Veirested som sier det samme som DVP ang C-vitamin).

Heidi sa...

Og der nevnte du sannelig Mr Veiersted også. Elsker han også jeg. Det var den mannen som fikk meg til å tenke annerledes ift kosthold enn resten av Norge for snart 6 år siden.
Stor takk til ham :)

Hva slags veilederkurs er det du tar? gjennom hvilken skole/kurs? Skal ikke se bortifra at jeg har det kurset også..hehe ;)

Beate sa...

Veiersted er genial :)
Jeg er så glad for at jeg får lære fra så flinke folk!

Jeg tar kostholdsveileder på medisinfagskolen. Er så utrolig fornøyd med et.
Har du også studert der?

Heidi sa...

Nope, ingen Medisinfagskole på meg.
Underviser Jens der ? det hadde vært drøm det, ift enkelte av underviserne vi har på samfunnsernæring (statlig).
Enstes fordelen er vel at vi blir "drillet" å å se på kosthold slik som den norske politikken fra 1950 tallet har bestemt.
( setter ting på spissen her altå ;)

Jeg har Naturmedisinsk ernæring gjennom Biomediusakademiet, samt er utdannet kostveileder gjennom Eat ( Kenn Halstensen). Praktiserer ikke vel å merke.

Beate sa...

Så spennende utdannelser du har :D
Jeg gleder meg til jeg studert enda mer :D