lørdag 13. september 2008

"At du orker å trene så mye"



Jeg elsker trening, og trener minst 5 dager i uken. Ikke bare med vekter, men også løping, fjellturer, rollerblading, fotball osv.
Allikevel er det styrketreningen som opptar meg mest. Det er mange av mine venner og familie som ikke skjønner dette. Ofte har jeg fått spørsmål om hvorfor jeg gidder å trene så mye. De fleste tror jeg gjør det for å slanke meg (det er jo derfor flesteparten trener, er det ikke?) og noen spør om det er for jeg skal bli sterk i armene..

Hele livet mitt har jeg trent. Jeg begynte å spille fotball som 6 åring. Men jeg fikk ikke like mange spørsmål om hvorfor jeg gadd det. De begynte å komme først for 2,5 år siden da jeg begynte å trene med vekter.

Svaret (eller svarene) på disse spørsmålene er for det første fordi jeg virkelig liker å trener. Det er en helt spesiell følelse å kjenne at man faktisk mestrer å løfte vekter som man før aldri hadde trodd man skulle klare.
Samtidig ligger det mer bak min treningsiver. For bare 3 år siden var ryggen min helt ute å syklet. Jeg kunne nesten ikke arbeide på grunn av smerter, og gikk sykemeld mange måneder i året. Legene fant aldri ut hva det var, selv om jeg både var i MR, røntgen og til alle slags ryggspesialister.
Så fikk min kjære samboer meg til å begynne å trene sammen med han, og da var det gjort. Allerede etter noen få treninger kjente jeg stor bedring på ryggplagene mine. Siden den gangen har jeg ikke (bank i bordet) vært plaget med ryggvondt. Dette er vel grunn nok til at jeg orker å trene?



Trening er godt for det meste! Alt for mange legger seg ned å syter når de har vondt i rygg osv. Mens de aller fleste gangene kan dette rettes opp ved hjelp av trening.
Jeg håper virkelig flere får øynene opp for det, og i alle fall prøver trening som medisin mot ryggplager. Kroppen er skapt til å være i bevegelse, så gi den det den fortjener.
Markløft er i alle fall min medisin nummer 1 <3

2 kommentarer:

Kjartan sa...

Trening er skapt for deg, og du er skapt for trening.

Kjempefin blogg du har her Beate, jeg skal definitivt følge med :-)

Beate sa...

Jeg er nå fornøyd med at du har kommet litt i gang med blogging igjen :)