lørdag 27. september 2008

Mimring

I dag er det skikkelig høststorm i Bodø.
Da er det ekstra godt å tenke litt tilbake på ferien.
Samboeren min og jeg var i Roma. Det var en flott by. Veldig enkelt å finne fram i. Spesielt siden alle severdigheter ligger rett ved siden av hverandre, så og si :)

Før vi dro dit hadde jeg sett for meg at Vatikanet og det sixtinske kapell skulle være høydepunktene. Så klart var det stort å se det. Men det var så utrolig mye folk der, så man fikk ikke sett godt nok på det man ville se. Og det sixtinske kapell var så lite (trodde det var større) og fult av folk, at vi ville egentlig bare ut derifra ;)
Men jeg fant fort et annet favorittbygg. Viktor Emmanuel II-monumentet er noe av det kuleste jeg har sett. Vi ble stående å beundre det hver gang vi gikk forbi.
Colosseum var selvsagt skikkelig gøy å se. Synd at det var kokende varmt der inne, for jeg skulle likt å gått rundt litt lengre enn det vi klarte å holde ut.
Ellers var det mange mat-høydepunkter. Lasagne, pizza med rå skinke og så klart pasta caronara og bolognese. Og sist men ikke minst: Gelato. Det ble en del is-spising der ja. Men herregud så godt det var :D Absolutt verdt det ekstra kiloet jeg hadde på kroppen da vi kom hjem.










Ellers var det jo høydepunkter sånn som den spanke trappen, via Condotti, Pantheon (ikke minst), Englenes bro, Castel St. Angelo osv osv.








Roma anbefales absolutt på det sterkeste :)











4 kommentarer:

Vivi sa...

Storm her også, så var fint med solskinnsbilder.

Iskremen... oooh. jeg har ikke stort annet å si. Har lyst til å dra til italia en gang, nesten kun pga iskremen der nede. :D

mvh
"Bønni"

Beate sa...

Det er verdt å dra til Italia kun for iskremens skyld ;)
Jeg skal i alle fall ha meg en til tur dit, og da skal jeg spise i alle fall 5 is om dagen :P

Vivi sa...

Nå er du uansett linket til i boka mi. Er du uenig i pr-en er det bare å sende en hat-mail. 8)

Jeg vil ha italia-is... og om jeg noen gang reiser sydover, skal jeg unne meg noen liter på turen. :D

Beate sa...

Ja du får si i fra om dere drar til Italia. For da blir vi med :D Is is is is is :P