lørdag 11. oktober 2008

Bøker

Jeg elsker bøker.
Det hender jeg kjøper bøker bare fordi jeg synes de ser fine ut :) Men jeg ender jo som oftest opp med å lese dem også da.



Favorittbøkene mine er nok Harry Potter. Det er mange som lurer på hvorfor ei voksen (nåja..) jente leser barnebøker.. Jeg prøver å forklare hvorfor det ikke er bare barnebøker, men også bøker for oss litt eldre. Det er ikke mange som har lyst å skjønne, men alle hadde skjønt det om de leste bøkene selv.
Måten JK Rowling skriver på er ganske magisk. Man kan ikke la være å bli fenget.
En av tingene som fenger meg mest er navnene hun bruker. De er ikke tilfeldige og har en mening bak knytta til karakteren.

Andre bøker som kommer høy oppe på lista mi er:
- Ringenes Herre
- Silmarillion
- Serien om Cato Isaksen
- Stort sett alle Varg Veum bøkene, med noen unntak
- Engler og Demoner
- DaVinci koden
- Nemi :)
- Døde menn går på ski
- Narnia
- Heksene
osv

Nå har jeg bestilt to bøker av Andre Bjerke; "de dødes tjern" og "døde menn går i land". Jeg gleder meg som en unge til å få dem i posten :)
Har også bestilt "Stjernestøv" av Neil Gaiman.


Fine boka :) <3















Ellers liker jeg faktisk skolebøker også, så lenge som de er gode.
Om noen er ekstra interessert i anatomi og fysiologi så anbefaler jeg bøkene: "Menneskets funksjonelle anatomi" og "Klar ferdig gå" - Grunnbok i aktivitetsfysiologi. Begge av Hans A Dahl.
Jeg har i alle fall lært masse fra de to bøkene.

2 kommentarer:

Kjartan sa...

Det var en fyldig bokhylle! blir spennende å se hva du synes om Andre Bjerke-bøkene, de står i bokhyllen her. Hvis du liker dem gyver jeg kanskje løs på dem jeg også :)

Beate sa...

De tror jeg bare du skal gyve løs på med en gang ;)
Jeg har lest dikt av ham tidligere, og utdrag i fra noen av bøkene. Og de ter absolutt å anbefale :D