fredag 28. november 2008

Styrkeløft


Det er en veldig flott idrett, som jeg synes flere bør få øynene opp for.
Jeg har jo lenge lekt med tanken på å komme meg på et stevne en eller annen gang. Nå er jeg på god vei. Første stevne blir 13. desember. Nå holder jeg på med mitt første styrkeløftprogram. Det er bare supermorsomt!!! :)
Fra før har jeg vært vant til å trene min 4 ganger i uken, helst 5-6. Men nå er det 3 treninger i uka, og det fungerer veldig bra. Bortsett fra at jeg har tendenser til å bli veldig rastløs de dagene jeg ikke trener. Nå i eksamenstiden er det egentlig veldig greit. Prøver å få brukt mer tid på lekser da. Men ellers drar jeg heller på corepuls eller noe sånt. Så da klarer jeg som oftest å holde rastløsheten i boks.




Styrkeløft er noe som passer for alle, uansett alder eller kjønn. Mange av de jeg prater med tror at man må være veldig sterke for å begynne med det. Men det er bare tull. Man blir jo sterke av å trene på den måten.
Jeg har merket veldig god framgang på styrke og ikke minst teknikk de 9 siste ukene. Samtidig merker jeg utrolig nok at bicepsen min vokser. Noe den ikke har gjort særlig mye før.
Samtidig er det veldig godt miljø blant de som driver med styrkeløft. Jeg har blitt tatt veldig godt i mot, og får alle den hjelpen jeg måtte ønske. Det setter jeg veldig stor pris på! :)



Her kan man lese litt mer om styrkeløft:
www.styrkeloft.no

En typisk treningsdag for meg er:

Styrkeløftknebøy
50kg x 6
60kg x 5
65kg x 4
67,5kg x 3
72,5kg x 3
75kg x 2
77,5kg x 2

Benkpress middels grep med stopp
32,5kg x 6
37,5kg x 5
40kg x 4
42,5kg x 3
45kg x 3
47,5kg x 2
47,5kg x 2
42,5kg x 4
32,5kg x 5

Stangroing
50kg x 6
55kg x 6
60kg x 6

Bicepscurl, hanlter
11kg x 8
13,5kg x 6
13,5kg x 6

+ Rygghev og mage.

6 kommentarer:

Vivi sa...

Haha, trodde først det var deg på bildet, helt til jeg spottet tattisen.

Styrkeløft er noe jeg kunne anbefalt for min mor, og det sier sitt! Hadde en tøff brosjyre i klubben i forbindelse med rekruttering, hvor de hadde ramset opp grunner for at spesifikt jenter skulle trene styrke. Mye rart de kom på.

Kjør på med trening, jeg nøyer meg med å være statist, da treninglokalene er meget flotte.

*V

Vivi sa...

Hei. Du er blitt tagged. :shock: Info på min blogg.

Thale sa...

styrkeløft hadde vært gøy;) men litt dumt når man ikke kan bøye:(

Beate sa...

Vivi: Hehe. Ja jeg hadde vært i overkant tøff om det var bilde av meg ;)

Blir det styrkeløft på deg etter hvert?

Tiger: Kanskje du kan kjøre bøy etter hvert, og da kan du prøve styrkeløft?? :)

Vivi sa...

Pga skaden jeg har dratt på meg i armen, vet jeg ikke om jeg kan kjøre på med tunge løft, spes ikke når det inkluderer triceps.. I og med at jeg har en følelse at plusset mitt ligger på press, og ikke beinøvelser, så tror jeg ikke jeg har noe å komme med i styrkeløft.

Foreløpig er jeg med som sjåfør for Ben, og etterhvert håper jeg på et program som retter seg mer mot bygging, slik at jeg slipper å føle meg helt skrapa.

Man får se hva tiden bringer. :P
Jeg er uansett behjelpelig med forberedelser og andre ting under arrangementer.

Thale sa...

ja, jeg skal drive og øve det opp nå. må bare få meg strikker som jeg kan surre rundt beina. det kommer til å se lekkert ut;)