lørdag 30. mai 2009

Dyretesting

Om det er noe annet enn trening og kosthold jeg virkelig brenner for, så er det dyrevern.
Vi har 14 ørkenrotter, hjemme har vi 3 hunder og 2 katter. Koselig med dyr :)
Men ikke alle dyr har det like bra :-/ Jeg synes det er alt for ofte man leser om gale folk som torturerer og mishandler dyr. Heldigvis er det mange av dem som blir straffet (dog ikke nok), men hva med alle tilfellene man aldri finner ut av?

Det er i alle fall en del ting en selv kan gjøre for å hjelpe de små. Selv er jeg medlem av dyrebeskyttelsen og jeg er veldig bevisst på hva slags produkter jeg kjøper. Jeg vil ikke støtte noen som helst form for dyretesting.
Det er ikke alltid enkelt å finne produkter som ikke er testet på dyr, men leter man litt så finner man mye bra.
Av sminke bruker jeg Nivea, av hudpleie, shampoo osv bruker jeg Dr. Hauschka og J.A.S.O.N, av tannkrem bruker jeg Kingfisher, av vaskemiddel, såpe, oppvasktabletter har Ecover mye bra, av bind og tamponger finner man masse bra hos Natracare.
En del av disse produktene er litt dyrere enn de vanlige kommersielle, men jeg mener allikevel det er verdt det.
Ellers merker som ikke tester på dyr er: Weleda, Urtekram, Dr. Bronner, Aveda, Chanel, Dermalogica, Gosh, Juvena, KMS, Wella osv.
Komplett liste finner du her: http://www.dyretesting.no/forbruker/liste-gr0nn.html

The body shop fører også produkter som ikke er testet på dyr. Men da de er eid av L'oreal ser jeg ikke noen grunn å støtte dem lengre.

Håper andre også tenker over hva de egentlig bruker pengene sine på. Og heller vurderer bedre alternativer.

6 kommentarer:

SiljeMariela sa...

Veldig bra innlegg!Er veldig opptatt av dette selv, og det er kjempeviktig å få fokus på det. Hvorfor velge merkene som tester på dyrene når det fines fullgode alternativer? Ikke mye som engasjerer meg mer enn dette.
Veldig bra blogg forresten, håper det går greit at jeg linker den til min?
Ser forresten at du har tatt preksamen, har den selv om søndag, så lurte på om du hadde noen bra tips ågi meg på hva jeg bør lese litt ekstra på?
Ha en fin dag så lenge!:)

SiljeMariela sa...

PTeksamen mente jeg ;)

Beate sa...

Det er fint å se at flere bryr seg om dette :) Det er veldig viktig for min del at jeg i alle fall prøver mest mulig å velge produkter hvor hverken dyr eller mennesker har trengt å lide.

PT-eksamen jeg hadde var laget av Espen Arntzen i aftp. Der fikk vi spørsmål om blant annet høyt blodtrykk, hormonet relaxin, diabetes/insulin osv. Så fikk vi en case hvor vi skulle lage treningsprogram og kostholdsoppsett til ei dame på 40 år.
En sånn case får sikkert dere også? Da er det i alle fall greit å lese rundt alt som har med kosthold/trening og generelle råd å gjøre.

Bare link i vei, legger link til din blogg fra min :)

Marianne sa...

Hmmm.. ja jeg er enig i dyreforsøk. Men det kommer an på hva man tester hvordan man tester og hva slas dyr man tester på. F eks rotter (oppavlet seff) brukes hyppig i all slags forskning innen toksikologien for å teste ut om forskjellige stoffer kan være skadelige for oss mennesker og hva salgs bivirkninger som kan oppstå. Dette gjelder alt fra plaststoffer som blir brukt til å lage visper/sleiver som vi bruker i suppa vår til byggematerialer. Fra stoffer i drikkevannet vårt til stoffer i emballasje som papir, papp og plast. De gjør så en risikovurdering ut ifra resultatene. Jeg synes det er viktig forskning, og det er forskning man ikke kommer bort ifra siden det er såpas viktig for oss. Et eksempel er akrylamid som dannes når visse stivelsesrike matvarer varmes opp over 100 grader, og mengden av stoffet øker ved økt oppvarmingstid. Det kan dannes fra aminosyrene glutamin, metionin og cystein og asparginsyre i poteter og korn. Akrylamid tas opp tilnærmet fullstendig fra mat i tarmen (vist ved forsøk på mus). Ved hjelp av disse forsøkene har man funnet ut at det sannsynligvis ikke vil gi noen risiko for kretf å innta dette stoffet, men det ble funnet en assosiasjon mellom potetchips inntatt før skolealder og brystkreft senere i livet. Men det er antakelig ingen vesentlig risiko for nevrotoksiske eller reproduksjonstoksiske effekter fra eksponering for akrylamid fra mat.

Hvorfor er dyreforsøk viktig? Begrunnesler for å gjøre dyreforsøk:

Eksponeringen for kjemikalier kan bli nøye kontrollert

• miljøforholdene kan bli nøye kontrollert
• den genetiske bakgrunnen er kontrollert (innavlede dyr)
• alle typer toksiske effekter kan studeres
• mekanismene for toksiske effekter kan studeres, er viktig for ekstrapolering fra dyr til mennesker i risikovurdering

Dyre-etikken innenfor forskningen og de som er imot:

Forsøksdyrutvalget må godkjenne søknad om dyreforsøk

• Mål om å redusere forsøksdyrbruken så mye som mulig, i EU o.a. organer
• 7. endring i kosmetikk-direktivet (76/768/EEC) forbyr testing på dyr av ingredienser i kosmetikk fra 11. mars 2009, og REACH har restriksjoner
• mot dyreforsøk
• Nye in vitro o.a. metoder under utvikling; problemet er risikovurdering

Jeg er fullstendig enig i at dyreforsøk ikke burde forekomme for å teste ut stoffer i kosmetikk, men innenfor de få feltene jeg har nevnt her er det rett og slett nødvendig for at vi skal få en tryggere hverdag når nesten alt vi omgir oss med er produsert og satt sammen av stoffer vi sannsynligvis ikke kjenner den absolutte innvirkning av. Forskningen finner sted for å blant annet finne ut av--->

•Effekter av tungmetaller på
immunceller
•Utvikling av (for-stadier til) kreft i tarm i dyremodeller
•Effekter av stekemutagener og
kloreringsbiprodukter i drikkevann
•Fedme og følsomhet for
miljøkontaminanter

Sorry for lang kommentar, men jeg blei litt engasjert her :p hehe

Beate sa...

Joda, jeg er til dels enig med deg, Marianne.
Det jeg i hovedsak tenker på med dyreforsøk er sminke, såpers, bind, vaskepmiddel osv.
Her finnes det masse alternative måter å få dette testet på i stede for å bruke forsøksdyr. Derfor synes jeg det er ekkelt og idiotisk gjort av produsentene å utsette dyr for disse forsøkene.
Alternativer står her: http://www.dyretesting.no/alternativer/alternativer.html

Så i hovedsak er det kosmetikkindustrien jeg sikter til med innlegget mitt. Sminke er etter min mening totalt unødvendig (selv om jeg bruker det selv). Og da er det enda dummere at dyr skal lide for at vi skal se pene ut.
Derfor velger jeg produkter som ikke er testet på dyr - verken ferdig produkt eller innhold :)

siljeMariela sa...

Takk for svar Beate!:)

Skjønner veldig godt hva du mener Marianne, og er til dels enig. Men, som Beate også nevner, det er dette med dyreforsøk innen kosmetikkbransjen.
Skrev selv særoppgave om dette da jeg gikk stylistutdanningen min, og FyF*** er det mye på grensen til groteskt som finner sted i den bransjen. men selv om norge søker om å få tillatelse til dyreforsøk og det blir tatt høyde for om dyrene blir lidene og slik, er det ande land som desverre ikke har samme strenge lovgivning and dyreforsøk...og det er fryktelig trasig.
Dere kan ssøke opp bilder på dyreforsøk i kosmetikkbransjen, og lese hvordan forsøkene foregår, så ser du hva jeg mener. men Ja, dyreforsøk i medisinske sammenhenger skjønner jeg. så lenge det foregår under rette omstendigheter.