onsdag 20. mai 2009

Kosttilskudd

Siden jeg jobber på Sunkost prøver jeg naturligvis litt av hvert som vi selger. Det er bedre for meg å selge noe til folk, som jeg vet fungerer bra selv.

Selv holder jeg meg til "enkle" tilskudd. Selv om mange nok synes jeg tar for mye ;)

Magnesium, nattlysolje, omega 3, jern og B-vitamin:


Rensekur, multitilskudd, hvitløk:


Kalsium og magnesium 1:1, ZMA, D-Pinitol:


Sprek - Proteinsmoothie, Kinesisk balansete:


Nå tar ikke jeg alle disse nå. Pluss at noen tilhører min samboer ;)

For tiden tar jeg:
Nattlysolje (for PMS og huden)
Omega 3 (for ledd, hjerte, hode osv osv)
Kalsium og magnesium + magnesium (for skjelett, muskler, nervesystemet osv, har en del kramper i beina som jeg tror kan skyldes lite mg. Siden det er lite magensium i de kapslene jeg tar, supelerer jeg med ekstra magnesium)
B-vitamin (siden jeg røyter veldig og at man bør ta B-6 sammen med magnesium)
Hvitløk (for immunforsvaret, blodomløpet osv - prøver helst å spise mye hvitløk, men det er ikke alltid det passer seg)
Sprek (proteiner før og etter trening) og til sist
Kinesisk balansete (for ekstra energi og rensing og opprettholding av balanse i kroppen. Åsså smaker den veldig godt).

Jeg synes egentlig man bør vite at man manler noe før man tar tilskudd av det. Men det er ikke alt som er like lett å finne ut av om man mangler.
Før man tar jerntilskudd bør man i alle fall ha fått påvist man har lav verdi.
Mange ganger kan man selv skjønne om man måtte mangle noen vitaminer eller mineraler. Sånn som når jeg mister en del hår tester jeg ut med B-vitamin for å se om det kan hjelpe. Samme med kramper i beina og magnesium.
Omega 3 bør man få i seg uansett :)

Det man bør passe på er å sørge for at produktene inneholder det som skal til for at kroppen skal ta opp vitaminet eller mineralet. Feks kalsium må ha D-vitamin for å bli tatt best mulig opp. For å ta opp jern og B-vitamin bør man ha C-vitamin sammen. De fleste produsentene er flinke til å ha dette i samme produkt, men ikke alle gjør det.
Ellers bør man jo passe på at man ikke får dobbelt opp om man tar flere tilskudd.

4 kommentarer:

Hanne sa...

Veldig glad for å lese at du er klar over at det er lurt å få påvist en mangel før man begynner å ta tilskudd for det ene og det andre :D

Synes du tar ganske mye jeg, hehehe, men så lenge du føler det har effekt er det jo ikke noe galt i det :)

Beate sa...

Nå holder jeg meg jo stort sett borte fra sånt som er lett å overdosere på ;)
Og etter å ha lest en del bøker om vitaminer og mineraler skjønner jeg at jeg faktisk ikke får i meg alt jeg trenger gjennom kostholdet.

Jeg lurer på om jeg trenger jerntilskudd, men siden symptomene på det kan være så mye, skal eg først få sjekket hos legen :D

heidi sa...

Det er hvertfall ingen tvil om at magnesium hjelper for muskelkramper i mitt tilfelle.

Jeg tror de aller færreste får i seg nok vita og mineraler gjennom kostholdet, inkl meg selv, som er en ivrig grønnsak, egg, nøtter og kjøtt -spiser.
Men jeg er ikke like flink som deg i å spise piller. det står mang en boks i skapet, men jeg er for sløv...skam ;)

Beate sa...

Ja, magnesium har før hjulpet meg med kramper. Så den har jeg virkelig tro på :)

Mange av oss får i seg for lite mineraler og vitaminer. Jeg spiser ikke særlig variert, så vet det er ting jeg aldri får i meg.
Og den dosen som blir anbefalt av staten er ofte alt for liten, som mange går nok med mangler uten at de er klar over det.
Selvsagt skulle jeg vært flinkere å få i meg ditt og datt gjennom mat, men sånn er bare ikke realiteten ;)