onsdag 25. mars 2009

Kokosolje


Det kjøpte jeg i dag. Jeg er glad i kokossmaken, så kjøpte extra virgin. Det vil si at den både lukter og smaker kokos.
Stekte kyllingfilet i den i dag. Nam! :D Man får ikke noe sterk smak av kokos, men et lite hint kanskje. Og så lukter det jo skikkelig digg da.

Tips til steking med kokosolje; For det første bør ikke temperaturen være over 175 grader når man steker, for da blir det om til transfett som vi ikke vil ha.
Og for det andre kan det være lurt å ha litt vann sammen med olja, i stekepannen. Da blir den ikke overoppheta :)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kokosolje er fantastisk, er en stor tilhenger :) Det er faktisk også godt å ha det i proteinshake med sjokoladesmak, så lenge man rører det inn helt på slutten så det ikke bare blir en hard klump i midten.

Det å tynne ut med vann skal jeg prøve, har ikke prøvd å bruke virgin oljen til steking før :)

Beate sa...

Kan tenke meg at det smaker godt i proteinshake. Gleder meg til å prøve! :D

Kommer nok til å bruke den til det meste framover. Smaker og lukter alt for godt ;)

Virgin til steking var veldig bra. Jeg tror det kan være godt å bruke når man lager wok.

Synnøve sa...

Jeg husker jeg kjøpte en sånn cocosa en gang.. fikk anbefalt å ha den i smoothie og lignende:) Men jeg sleit litt med at det bare ble sånne små klumper.. Det er vel kanskje pga temperatur forskjell..?

Jeg tror også det er godt å steke wok med kokosolje!;D

Beate sa...

Kanskje du kan smelte oljen før man har oppi smoothie, og sørge for at smoothien ikke er så kald?
Men da blir den kanskje stygg? ;)

I dag hadde jeg kokosolje i havregrøte. Det var nam :D