torsdag 5. mars 2009

Lavkarbo

For første gang ever prøver jeg meg på et lavkarbokosthold.
Det hadde jeg aldri trodd at jeg skulle prøve. For det er jo såå godt med ris, pasta, brød, havregryn osv.
Nå er jeg ikke helt naxi, men prøver å spise mest mulig proteiner og fett. Det jeg spiser av karbohydrater skal helst være lav GI på. Men det klarer jeg ikke alltid å holde. Spiser en del ananas på boks. Og når mat hermetiseres blir det enda høyere GI enn det har i utgangspunktet.
Men, et stort men. Om man spiser noe proteinrikt eller fettrikt sammen med noe meg høy GI, vil dette være med på å senke GI'en i den maten. Så det er viktig å være opptatt av hvordan man setter sammen kostholdet. Ikke en enkeltting som kanskje ikke her helt optimalt.




Det som er bra med et lavkarbokosthold er at blodsukkeret blir mer stabilt, og at insulinet ikke trenger å regulere bloduskkeret.
Mange mener man kan kurere diabetes helt. Det er bare å slutte å spise karbo.
Nå virker jo også proteiner på blodsukkeret, men dette er minimalt. Fett, derimot, har ingen virkning i det hele tatt. Hvorfor ikke spise mere fett?? Hvorfor anbefales diabetikere å spise mer kornprodukter enn fettinnholdig mat?
Fordi Norge er en landbruksnasjon. Det er dette vi lever av. Og dermed skal man anbefale feil mat, som gjerne forkorter livet til folk?

Kroppen min har i alle fall reagert bra på et kosthold med mindre karbs. Det er hodet mitt som ikke er helt på lag med dette (hjernen omsetten på glukose), men jeg tror det bare er en tilvenningsfase.
Vi trenger jo faktisk ikke å tilføre kroppen karbohydrater. Den klarer seg uten.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg er helt enig med deg på et område, med tanke på dietten til diabetikerne, og også at mange burde prøvd seg på lavkarbo, men akkurat når det gjelder HVORFOR det er slik er jeg ikke helt enig i teorien om at vi er en jordbruksnasjon.

Norge produserer, per innbygger, langt mer meieriprodukter og kjøtt av alle slag, mye på grunn av at utmark duger godt til dyrehold, men dårlig til tradisjonelle åkre. I tillegg sitter vi jo på et ENORMT smørberg her til lands, så vi burde jo sånn sett hatt all verdens grunner til å dytte folk over på et lavkarbokosthold ;)

Men nå er jo en gang den medisinske konsensusen i 2009 at høykarbdietter til diabetikere er en god idé. Heldigvis er det mer og mer studier som tyder på at dette ikke er tilfelle, så kanskje det snur snart?

Beate sa...

Det kan så være at Norge produserer kjøtt og meieriprodukter.
Jeg var nok ikke helt klar i det jeg skreiv, men melkesukker er helt klart en av grunnene til at Norge ligger på toppen av pyramiden for barn med diabetes.
Dette er det gjort forskning på, og den rapporten vil ikke staten skal komme ut.

Diabetesforbundet anbefaler diabetikere å legge opp kostholdet sitt slik at kornprodukter er grunnmuren. Hvorfor? Det er ikke fordi de ikke vet bedre.
Så anbefales man meieriprodukter, blant annet melk.
Så anbefaler de fett som den øverste i pyramiden, altså man skal ha minst fett.
Når fett er det som ikke har virkning på blodsukkeret er det jo ganske rart at man vil diabetikere skal spise minst av dette?

Jeg er av den oppfatningen at karbohydrater er farligere enn mettet fett
(Det store kolesterolbedraget av Malcolm Kendrick).

Anonym sa...

Jeg er så veldig veldig enig med deg her.
Begynte i 2004 på low-carb kost etter en visit hos en ernæringsterapeut. Lenge levde jeg veldig lowcarb og høyt på fett: mine salater til lunsj var nesten fri for grønnsaker tilåmed.
har aldri hatt så god og jevn energi og så lite mageproblemer..kolestrolet var "perfekt" og jeg trivdes kjempegodt med kostholdet.
Ble imidlertidig litt for tynn av dette.
Nå har jeg moderert meg litt og spiser mer grønnsaker, frukt og litt korn. samt endel mer utskeielser.
Dette "straffer seg" for meg, magen er mer problematisk og energinivået er ikke like godt som det var. Men det er enklere å leve slikt.

De problemene du opplever vil gå over.Kroppen trenger bare tid til å omstille seg.

Problemer som kritikk fra venner og kjente vil derimot dukke opp ;) og det er ingen vits å begynne å diskutere ..hehe. Lenge siden jeg sluttet å snakke kosthold med folk.

Beate sa...

Kanela:

Ja det er ofte bare å glemme å prate kosthold med folk ;)
Ikke så mange som har lyst å høre på andre. Jeg er jo åpen for både det ene og det andre, for jeg har jo lyst å lære mer og kunne mer om flere retninger.
Men etter å ha lest diverse bøker om sukker/karbohydrater, skjønner jeg jo mer og mer at vi egentlig ikke har bruk for det.

Når det er sagt er man jo forskjellige. Noen fungerer bedre med litt karbo enn null. Og jeg er visst en av dem. Jeg presterer bedre med litt karbohydrater i kostholdet mitt :)

Men får jo også sånn mage du beskriver. Det er mindre gøy :/