lørdag 13. februar 2010

Styrkeløft

Hilde (http://hildenaess.wordpress.com/) hadde lyst til at jeg skulle skrive litt om draktbruken i styrkeløft.
Nå er jeg enda ganske fersk på dette, så jeg har ikke så mye peling som andre på dette emnet. Men jeg kan jo prøve å forklare så godt jeg kan :)

Det jeg har hørt er at draktene kom for å forhindre skader når man løfter tyngre vekter. Men en "bivirkning" av disse draktene er at man klarer å løfte mer kg enn det man klarer uten. De skal være så stramme at man får skikkelig trøkk i kroppen.

I knebøy bruker man knebøydrakt og knebind. Knebind surrer man hardt (!!) rundt knærne. Mange mener at det ikke er særlig bra for knehelsen, og det kan jeg jo faktisk skjønne at det kan være skadelig, for man må jo få noen rare kneskåler av det.

I benkpress bruker man benkpresskjorte. Den er særlig stram i armene og over brystet, sånn at man får hjelp i bunnen av løftet. Jo lengre opp i løftet man kommer, jo mindre hjelp får man.

I markløft bruker man markløftdrakt. Den er i utgangspunktet lik knebøydrakten. Men jeg har funnet ut at det kan være lurt å ha stroppene enda strammere i på markdrakten enn knebøydrakten. I knebøy synes jeg det er viktig at det strammer en del rundt låra og hoftene.

De fleste henter mest kg på knebøydrakten, og markdrakten er vel der flest henter minst.

Draktene ser ikke særlig fin ut, og de kjennes ikke gode ut å ha på i deg hele tatt. Det gjør veldig vondt om man har de trange nok.

Man må bruke tid på å lære seg å løfte med drakt. Jeg har slitt en god del med benkskjorta, og håper at det endelig begynner å løsne der.

Det er mange som synes at løfting med drakt er juks. Jeg har ikke den meningen. Idretten styrkeløft er sånn, og så lenge som det er lovlig og alle har tilgang på det samme; da blir det ikke juksing i mine øyne.
Man blir ikke automatisk god å løfte selv om man må ha drakt. Man må også være sterk uten drakt, og som jeg allerede har nevnt tar det tid å lære seg å løfte med utstyr.

Et ganske stort minus med draktene er at det koster. Ganske mye. Men nå får man jo registrert utstyrsfrie løft, så da er det jo ingen unnskyldning for å ikke starte med styrkeløft! ;)

7 kommentarer:

frgmnt sa...

Så du klarte 80 i benk med skjorte - hva tar du uten? Bare sånn for sammenligningens skyld. Du har to interessante blogger som jeg følger med på :)

Beate sa...

Jeg har løftet 67,5 rimelig lett. Så vi kan gå ut i fra at maksen min ligger på 70.

Hyggelig å høre at du følger med på bloggene mine :)

Tone sa...

Så lenge man ønsker å konkurrere med drakt er det jo ikke noe som kan kalles juks, nå har vi jo også raw-ranking for de som ønsker å løfte uten. Problemet med draktløfting er jo ofte at det ikke bare handler om hvor sterk du er men om du klarer å utnytte drakten så det krever mye erfaring og arbeid for å bli best.

Ellers i markløft er det ofte i sumo-stil at drakt hjelper mest da den er til mest hjelp i bunnen av løftet. Det er veldig få som løfter sumo uten drakt slik jeg har forstått det, mest fordi det er ganske belastende for hoftene. Derfor trener man teknikk i sumo og styrke med vanlig mark, også løfter man sumo med drakt på stevner..

Er ellers ganske mye info om styrkeløft på treningsforum.no, under forumkategorien. Der er det blant annet en grundig gjennomgang av utstyret i styrkeløft :)

Beate sa...

Om man bør løfte sumo eller ikke kommer nok an på fysiske forutsettninger. Blant annet Eivind (som jeg har skrevet et par artikler med) løfter sumo, og han bruker ikke drakt.
Jeg vet også en del styrkeløftere som rett og slett ikke får til vanlig mark. Så her må man rett og slett prøve seg fram (både med og uten drakt) til rett stil.

Men det er riktig at man tjener mest på sumomark med utstyr. Jeg har allikevel hentet ganske mye der. Rundt 15 kg tror jeg på det meste, og det synes jeg er greit.

Ang draktløfting eller ikke.. De som er sterkest med drakt er gjerne de som er sterkest uten drakt ;) Man må være sterk for å mestre utstyret. Og jo sterkere man er, jo trangere drakter vil man kunne bruke.
Så jeg synes i alle fall ikke det er noe som helst problem at man løfter med drakt, når idretten er sånn.

Hilde sa...

Takk! :)

Juks er det ikke, den er jeg helt med på. Alle idretter har sine teknikker og sitt utstyr, og nå alle bruker det samme, har alle de samme forutsetningene. Så kommer resten an på treninga, selvsagt.

Drakter er ikke noe jeg har råd til å prøve, tror jeg, MEN raw-løft er jeg med på!! :D Vurderer å melde meg inn i klubb!

Unknown sa...

Å bruke drakter er like mye jusk som at hoppere har hoppdrakt eller kjeldress på seg når de hopper. De som har hoppdrakt hopper lengre. Eller i sykkelsporten. De med lettest og best sykkel har det lettere på veien, enn de som kommer med en 15 kg tung fæl sak.
Likt for alle. Og for oss som konkurrerer med verden så gjelder det selvfølgelig å lære seg å utnytte drakten best mulig.

Knebindene vil jeg påstå ikke er skadelig eller farlig. Jada, ser helt crazy ut etterpå, føles kanskje litt crazy når de er på også, men de er der faktisk for å unngå skader på knærne. Litt blodstopp i noen sekunder har ingen dødd av;)

Enkelt og greit, som du sier Beate, draktene er der for å virke skadeforebyggende. De hjelper oss også å holde stilen på tunge vekter. Et maksløft i bøy ser skjeldent pent ut uten drakt, men med drakt ser det både pent og fint ut. Ryggen har det bedre osv osv.

Beate sa...

Hilde: Ja, jeg synes absolutt du skal melde deg inn i klubb :)

Veronica: Fint at du kommer med innspill, du har tross alt en god del erfaring med drakt ;)

Jeg kan skjønne at folk rundt om kring ikke har penger til å kjøpe drakt, og det er jo helt ok. Derfor er det jo flott at raw-løfting blir registrert :)