lørdag 8. august 2009

Kostholdsveileder

Nå har jeg endelig fått startet på nettstudiet kosholdsveilder på medisinfagskolen.no
Så langt er jeg veldig fornøyd. Jeg ble også veldig glad da jeg så at de deler min mening om karbohydrater vs fett (spis mindre karbohydrater og mer fett!).
Da vet jeg at jeg valgte rett studie :D
Første emne er allerede gjennomgått, så da gleder jeg meg bare til å starte på neste. Må først gjøre quiz'n og skrive oppgave. Dette skal vi gjøre på hvert emne. Veldig bra egentlig.
Kan virkelig anbefale dette studiet til de som har lyst å lære mer om ernæring og kosthold. Selv om det er litt dyrt, så er det faktisk verdt det :)

Ellers kan jeg si at treningene mine går strålende for tiden. Og jeg tror jeg kan takke kostholdet for det. Jeg har fortsatt ikke klart å gått opp i vekt, men jeg har allikevel blitt sterkere.
Forrige tunge knebøyøkt løfta jeg 100 kg x 1 lettere enn det har vært noen gang. Hadde lyst å prøve mer, men hadde allerede gått 10 kg over prorammet så måtte være snill jente :P

Jeg har ikke gjort noen spesielle endringer på kostholdet. Prøver bare å spise så reint som mulig. Rimelig mye fett og proteiner og moderat med karbohydrater. Er nøye med å få i meg karbohydrater fra gode kilder.



På en bra dag får jeg i meg feks: Havregryn, grønnsaker (avocado, blomkål, broccoli, gulrot), frukt/bær (det meste - kiwi, moreller, melon, banan, pære, eple), jus, kokosolje, olivenolje, kjøtt: fisk/kylling/karbonadedeig/biff/kalkun/reker, knekkebrød, skinke, majones, en proteinshake nå og da osv.
Av kosttilskudd tar jeg tart cherry, chlorella, ZMA og C-vitamin (vil ikke ha svineinfluensa).

8 kommentarer:

Nems sa...

det høres spennende ut! Lykke til :D

hva vi fyller kroppen med har sinnsykt mye merå si på formen enn folk innser. Og ikke bare magen og vekt, det påvirker mental helse, hodet etcetc.

Frosken ruler ;)

M sa...

Så spennende,det høres ut som midt i blinker for deg dette studiet:-)
Jeg merker også hvor stor rolle det spiller hva man putter i munnen,kroppen har det så mye bedre med rene matvarer.

Klem

Hilde sa...

Oj! Da du sa det var dyrt, trodde jeg det var sånn 20 000 eller noe... Men 4200 kr i semesteret kan jeg faktisk spandere på meg selv for min egen del. Hørtes veldig spennende ut!

Cathrine sa...

SV: Wow! Tusen takk for kommentaren på bloggen min! Skyter litt fra hofta når jeg gjør slike utsagn på bloggen min, fordi jeg har veldigg lite peil, jeg bare bruker min egen oppfatning. Setter veldig stor pris på boktipset :) Er absolutt noe som frister til lesing!

Igjen, TAKK :)

http://abebedorespgondufo.blogs.sapo.pt/ sa...

Good blog.
Portugal

Beate sa...

Nems: Takk takk :D

Martine: Veldig spennende studie. Er morsomt å hele tiden lære noe nytt :)

Hilde: Hehe. Neida, så dyrt er det jo egentlig ikke. Er veldig fornøyd med stuiet så langt, så da gjør det meg ikke noe å betale for det :)

Chatrine: Boktipset bør absolutt leses :) Der får man en kontrast til de siste års fokus på at fett er skadelig. Veldig greit å i alle fall kunne se det fra begge sider :)

Unknown sa...

Hehe, jeg synes det er skikkelig skummelt å skulle begynne jeg, men spenndende også da :)

Ang. gluten er vi ikke helt sikker på hva det egentlig er han tåler og ikke tåler. (sier han må teste seg, men han er litt for flink til åutsette det) Han ser ut til å reagere veldig på vanlig brød. Vi tror det er både pga av all glutenent de pumper inni, og muligens at han ikke reagerer helt bra på masse gjær.

Uansett, speltbrød har vi også prøvd, og det var heller ikke så veldig kurrant. Men å bake med melet selv, har vi jo ikke prøvd, kansje verdt et forsøk :)

Han er ihvertfall veldig fornøyd med frokostblandinga si! Tok med seg en stor boks på jobb og alt. Sendte med han en kartong soyamelk også jeg :)

Beate sa...

Hehe. Bra at han var fornøyd med frokostblandinga :)
Skal lage meg en selv. Kjøpte inn masse goodie i Sverige i går :D
Ble utrolig glad da jeg fant Yogi te på coop konsum :P