torsdag 14. januar 2010

Den grønne supermaten

Nå er boka til David Sandoval kommet ut på norsk. Jeg anbefaler de som er interessert i helse og kosthold til å lese den. Han kommer med mye fornuftig.
Man trenger jo ikke sluke alt rått, men har man litt kunnskap om emnet så klarer man å skille fornuften fra tullet :)

Vi hadde jo besøkt av han i butikken vår på tirsdag. For det meste signerte han bøker, men vi fikk også god tid til å snakke med han å få litt tips og råd om produktene.
Så lagde han smoothie til oss, men jeg må innrømme at den jeg lager er bedre ;) haha.

På kvelden var jeg på seminaret hans. Det var dessverre litt skuffende. Jeg lærte ikke noe nytt akkurat. Stort sett alt visste jeg fra før, og så var det en del jeg syntes var tull.
Det er helt ok at han har sine meninger, men jeg liker ikke at folk presenterer det som sannhete og sier at alle andre tar feil.

Treningsrådene han kom med kunne han også spart seg...

Men alt i alt var jeg fornøyd da. Jeg skjønner jo at han først og fremst skulle selge seg selv og boka. For min del er det mer interessant å lære om produktene hannes.


På treningsfronten går alt veldig bra for tiden. I går hadde jeg min første markøkt med drakt på 6 mnd. Herregud det var vondt!! Det gikk bra da. 2 sett med 3'ere på 140.
Bøyen går også rett vei. Hoftene er smertefri. Har tatt masse omega 3 og antioksidanter og tøyd en god del.
Så fortsetter jeg med ett beins øvelser.

5 kommentarer:

heidi sa...

Så bra å høre treningen går bra :)

enig med deg at enkelte kan bli for " jeg har fasiten, ikke noe annet virker".
Var på et foredrag tirsdag ifm syre og base balanse. Foredragsholderer mente at løsningen på alle problemer var å få basisk kropp. Da ville man ikke få kreft, diabetes, overvekt..osv. vegetabilsk kosthold var best.. Ikke meieriprod, kjøtt, fisk, egg Da jeg spurte forsiktig om "hva med de 8 essensielle aminosyrene som er så vanskelig å få i seg ved kun grønnsaker"? Da svarte hun: "Kua spiser kun gress.."
"Mennesker er ikke kuer" svarte jeg, og tok resten av det hun sa med en klype salt ;)

heidi sa...

oioioi, der florerte skriveleifene til de grader IGJEN. Korrigerte det innlegget så mange ganger at det nesten mistet sin mening ;)

Anonym sa...

Heisann, du har kanskje skrevet det før, men hvor i Bodø er det du trener?

Pinglo sa...

Jeg leste om de seminarene i Aftenposten på lørdag. Det er jo litt ymse, og selv om det er ganske opplagt at folk blir sunnere av å spise grønt og ferskt, synes jeg det er en uting når man lover ting man ikke kan holde, og fordreier fakta. (skjønte bla. at han mener at grønnsakene og likn har mindre næring nå enn før og at vi derfor trenger tilskudd, noe som ikke har blitt dokumentert noen steder).

Men har man de kritiske brillene sine på, er det ingen tvil om at man kan få mye fornuftig ut av slike foredrag :)

Godt at hoften føles bedre også! :)

Beate sa...

Heidi:

Ja, det er synd at folk skal presentere noe som sannhet, når det er flere sider av samme sak.
Jeg likte David, han var en veldig hyggelig mann. Men jeg var skuffa over enkelte ting han la fram på foredraget.
Det er også litt vanskelig for meg når folk kommer på jobb å spør meg om det han sier er sant.

Haha, mennesker er absolutt ikke kuer nei :D

Anonym: Friskhuset mørkved og city nord.

Pinglo: Nei, man skal være veldig forsiktig med å love både det ene og det andre.

Ang at det var mer nærigsstoffer i maten før så er det mange forskere som mender nettopp det, men jeg skal ikke si verken eller.

Jeg er enig med David at mennesker bør få øynene opp for alger (spirulina og chlorella er begge alger som er gjort mye forskning på og som har vist seg særlig effektiv mtp å bekjempe kreft).
Ellers er det mye annet av "greens" produktene hans som er utrolig bra å få inn i kostholdet. Blant annet kamutgress for fordøyelsens skyld osv.

Men alt grunner i at jeg er veldig opptatt av å få ting bevist, og siden han ikke la fram noe kilder på seminaret syntes jeg det var litt kjipt :S
Jeg har jo lest boka hannes, og der er han flinkere til å legge fram hvor han har dette i fra, og det er jo fint :)