søndag 3. januar 2010

Sunnhet?

Hva betyr det egentlig å være sunn?
De aller fleste jeg snakker med mener at det å være sunn betyr å spise lite, helst nesten ingen ting.
Jeg kjenner mange som ikke spiser nøtter, det er jo ikke sunt siden det inneholder så mye kalorier...!?
Sunnhet er ikke ensbetydende med hvor mange kalorier ditt og datt inneholder.
For å "spare" kalorier drikker man lettbrus som er full av aspartam, man erstatter sukker med splenda og annen søtning, man kutter ut fettet fra kosten siden man blir feit av det (det er jo tross alt masse kalorier i fett).

Når jeg skal spise et måltide er jeg opptatt av at det er høy næringstetthet i det. Mye fett og moderat med proteiner og litt karbohydrater i form av grønnsaker (rømme, kesam osv brukes også). Det jeg vil oppnå med måltide er at det skal gjøre meg mett og gi meg en metthetsfølelse og energi som varer lenge. Helst sånn at jeg slipper å spis på noen timer (da er det snakk om mer enn 3 timer).
Ellers er jeg opptatt av at jeg skal få i meg de nødvendige næringsstoffene. Derfor spiser jeg HELE egget, ikke bare hviten. Mange ganger spiser jeg bare plommen ;) Siden det tross alt er der næringen sitter.

Jeg teller ikke karbohydrater, jeg bare sørger for å ikke spise ting som ris, pasta, brød osv til hverdags. Litt frukt går greit, men helst i form av bær. Før trening kan jeg ta meg en halv banan og en proteinshake med olje i.
En gang i blant synes jeg det er greit å "karbe opp". Da spises det ris eller pasta til et måltide. Kanskje litt dessert også. (Dette er prinsippene til Rob Faigin som fokuserer på lowcarb - high fat for idrettsutøvere).

Når det kommer til sukker så får jeg i meg null raffinert sukker (selvsagt er det enkelte matvarer som inneholder dette, men så godt jeg klarer holder jeg det på null), de få gangene jeg trenger søtning bruker jeg sukrin. Cellene kan ikke bruke det på noen som helst måte, så man legger ikke på seg av det og man forer heller ikke potensielle kreftceller.
Men i bunn og grunn prøver jeg å holde meg unna søtt.

Sunnhet etter min mening er et stabilt blodsukker, da det er med på å bedre humøret samt forebygge en rekke sykdommer!

3 kommentarer:

heidi sa...

Jeg er så enig så enig. Veldig godt skrevet :)
Det er altfor mange som glemmer dette med næring i matvarerene. Lettest mulig, sånn at man kan fylle magesekken mest mulig uten å få i seg for mye kalorier. Hvorfor gå rundt med fylt magesekk dersom man kan være mett uten ?
Gleder meg stort til å kommer på helt rett kjøl igjen etter julens utskeielser.Selvom jeg kun en dag virkelig har gått på en "karbo-smell" så er det likevel ikke helt i balanse kjenner jeg :).
Ha en flott dag videre. Nå flyr jeg ned for min første Crossfit-trening.

Tone sa...

Du har helt rett Beate! :)
Sunt != lavkalori.
Sunt = noe som kroppen kan benytte seg av på en positiv måte.

Beate sa...

Heidi:
Av og til går man på en aldri så liten "karbosmell". Men jeg velger å tro at det er greit for kroppen.
Det viktigste etter min mening er stabilt blodsukker, en gang i blant tillater jeg meg selv å spise litt sjokolade osv :)
Men kroppen min fungerer heelt klart best uten brød/ris/pasta.
Magen min blir helt ødelagt når jeg har spist dette.

Tone: Det er fint å se at vi er flere som er nøye med at kroppen får det den trenger! :)