fredag 11. desember 2009

Hjemmelgad mat

Jeg er veldig opptatt av å lage det meste av maten jeg spiser fra grunn av.
Når jeg kjøper ferdig mat er jeg også opptatt av at det skal være minst mulig bearbeidet.

I dag har jeg vært i matlagingshjørnet :)
Først hjemmelagd hollandaisesaus, så is. Nam!

Begge er kjempeenkle å lage, og jeg er fan av å gjøre det så enkelt som mulig.

Sausen:
3 eggeplommer
En dæsj meierismør
Saft av en halv sitron
Pepper
Himalayasalt

Smelt smør, avkjøl litt, hell i eggeplomme og saft. Varm opp under omrøring. Skal ikke koke etter du har hatt eggene i.

Is:
5 eggeplommer
0,5l fløte
Litt surkin
Vaniljepulver
Cacaonibs
86 % skjokolade
Mandler

Pisk egg og litt sukrin. Pisk til krem light.
Rør inn egg i krem. Ha i ønsket mengde vaniljepulver. Evt mer sukrin.
Rør inn cacaonibs og mandler (hakkede mandler).

2 kommentarer:

Pinglo sa...

Nice! Får alltid mange eggeplommer "til overs" av matlagingen, og det der er definitivt en måte å bruke dem opp på :) Skal prøve å lage!

Beate sa...

Jeg får alltid masse hviter igjen. Men de går rett i søpla :P
Ikke er de god og ikke er det noe særlig næring å hente i de :D