onsdag 9. desember 2009

Kalorier

Det er så veldig mye fokus på dette med kalorier.
Selvsagt har jeg også fokusert på det før, for eksempel når jeg skulle ned i vekt og så igjen når jeg skulle jobbe meg litt opp i vekt.
Men nå er det egentlig helt likegyldig for meg hvor mye kcal jeg får i meg i løpet av en dag, så lenge som jeg får nok næring til å klare unna jobb og trening uten å gå i dørken.
Jeg spiser ganske mye, til tross for at treningsmengden min er hele 2 økter i uka. Men jeg velger å tro det kommer godt med når jeg starter med 4-5 økter i uken igjen.

Det jeg skal fram til her er i alle fall at det er ok å ikke henge seg opp i kalorier. Om man i stor grad holder seg unna det som fører til fettlagring (dvs karbohydrater som skiller ut insulin) kan man spise mer kalorier, holde seg mer mett og ha et mer stabilt blodsukker samtidig som man holder vekta eller går ned i vekt dersom man ønsker det.

Nå er det jo alltids sånn at protein også påvirker blodsukkeret, men dette kan jo være gunstig om man vil spise lite karbohydrater. Da får man den glukosen hjernen trenger fra protein.
Så er det bare å pøse på med fett. Det er jo fettet som gir maten smak. Hvorfor skal vi velge bort dette?? :)

Jeg vet at blant annet olympiatoppen sier at idrettsutøvere ikke kan leve på et sånt kosthold.
Jeg vet også at de anbefaler idrettsutøvere å spise brødskive med banan og syltetøy.. For min del blir dette helt feil.
Det er faktisk en god del idrettsutøvere som spiser lite karbs og mer fett. Selvsagt er det en omstillingsfase som kan være noe tung, om man er vant til mye karbohydrater i utgangspunktet. Men dette gjelder jo også for mannen i gata.
Jeg merker i alle fall at et kosthold med lite karbohydrater IKKE er negativt for min trening.
Det er de periodene jeg har høyt fettinnhold i maten og lite karbs treninga mi går best. Da har jeg langvarig energi, og blodsukkeret er jo en drøm.



Men så klart, alle må finne den optimale "dietten". Jeg anbefalar bare folk til å teste ut litt forskjellig. Ikke henge seg opp i et bestemt mønster.

Det jeg får i meg av karbohydrater kommer i hovedsak fra grønnsaker, litt frukt, en del bær og masse supermat :) Jeg elsker supermat!!

3 kommentarer:

heidi sa...

Stor Applaus ( sånn at du hører den helt til Bodø ;)

Beate sa...

Hehe :D Det er godt at vi er flere med samme oppfatning.

Hilde sa...

Dette har jeg merket selv og! Andre igjen har det motsatt, dvs at de må kjøre på med mer karbo. Jeg tror det er viktig å løsrive seg fra hva andre sier er den O' Store Totale Sannheten, og finne den kombinasjonen man fungerer best på. :)