onsdag 21. januar 2009

Knebøy og sånt

Jeg ser mange rare knebøyteknikker på gymmet. Og det er egentlig ikke så rart. For knebøy er en vanskelig øvelse mtp teknikk. Spesielt er den vanskelig om man ikke vet hva man gjør feil.
Jeg er så heldig at jeg har flinke folk som hjelper meg, og det er jeg evig takknemlig for :)
Uansett, det jeg skal fram til her er den gamle myten om at knebøy unger 90 grader er farlig for knærne.

Denne myten bør strengt tatt være avlivet til nå. Men allikevel hører jeg ofte folk (gjerne eldre) som sier at knebøy lengre enn 90 grader er farlig for knærne. Det har faktisk hent seg at jeg har fått høre at knebøy er skadelig, punktum. Gah. Da blir jeg litt trist.
Så klart trenger det ikke å være bra for en som ikke har de rette forutsetningene for å kjøre knebøy.




Men for friske, sunne og skadefri folk er det ikke farlig - så lenge som man gjør det rett.
Skal man ta knebøy bør man ta den helt ned - eller så langt ned man kommer. Forskning viser at det er knebøy til 90 grader som faktisk er skadelig på knærne.
Om man ikke klarer å komme seg helt ned prøver man å komme så langt ned som mulig, med fin teknikk. Så kan man tøye og trene enda mer knebøy for å til slutt få den rette dybden :)

Selv trener jeg mye på teknikk, og jeg har langt igjen å gå. Men det er gøy å ha noe å jobbe mot. Og jeg ser framgang fra økt til økt. Herlig!


Dagens middag

Laks - Potetbåter - kesam - broccoli - blomkål - gulrøtter - mais - purre -












Dessert: Ikke særlig spensting - Appelsin og tørka ananas :)

4 kommentarer:

Kjartan sa...

Jeg fikk kjeft på gymmen for at jeg gikk for dypt. Fikk høre at jo tyngre vekter en brukte, jo høyere opp burde man stoppe. Ville man gå helt ned måtte man løfte svært lette vekter for ikke å risikere knærne.

Dette gir jo en viss herremann rett i at blytunge partials er veien å gå :-) hehe!

Beate sa...

Åherregud! Øynene mine begynner å blø når jeg leste sånn her!!! Ahh :/

Det som han på gymmet kanskje tenkte på er at olympiatoppen anbefaler at en går helt ned i knebøy, siden det gjør det tyngre og det på den måten vil skåne knær og resten av kropp for stor belastning?

Kjartan sa...

Jeg tror ikke han fyren har så mye kjennskap til hva olympiatoppen anbefaler og ikke. Hans kurve for knebøy er jo av det merkelige slaget; jo tyngre vekter, jo mindre dybde. Regner med at man på et maxløft, ifølge han, ikke skal gå noe ned i det hele tatt, man skal bare bli stående. Et nyttig tips for deg når du skal på stevnet :-)
hehe!

Beate sa...

Hehe. Det tipset skal jeg ta til meg, altså! :D