søndag 4. januar 2009

Trening - Spenst og sånt

På www.olympiatoppen.no finner man mye bra.
Spesielt øvelsene for stabilitet synes jeg er knall. Ellers ligger det deler av diverse bøker, både om utholdenhetstrening (Der holdt jeg på å skrive kondistrening - Det er ingenting som heter kondis, har vi lært på skolen, men utholdenhetstrening) og styrketrening. Man kan også se videoer av forskjellige øvelser der.

Jeg tror mange har mye å hente på ved å starte med mer stabiliseringstrening. Selv skal jeg egentlig trene det en del, men jeg er alt for sløv.
Nå skal jeg forandre på det. Framover skal jeg prøve å få meg 1-2 spenstøkter i uka + 2-3 økter med stabiliseringsøvelser.



Spenst er trening som har til hensikt å øke vår evne til å utvikle stor kraft i ulike satsbevegelser.
Det sier seg jo selv at slik trening er fordelaktig for meg som trener styrkeløft. Så nå holder jeg altså på å funderer ut et slags spenstprogram. Jeg har jo egentlig lite peiling på dette, men prøver å leste meg opp på det for å lære mer.
Øvelser jeg vil ha med er i alle fall rykk og vendinger (støt), dynamisk frontbøy, fallhopp, bakkeløp, bakkehopp og hopp rett opp.
Det blir gøy å starte med litt annerledes trening også. Og særlig siden det på sikt nok vil hjelpe meg å øke mer i knebøy (og sikkert markløft).

Jeg har også troen på at en del crossfit øvelser kan være veldig fine å bruke på spensttrening.
Og kettlebellstrening er jo knallbra for stabilitettrening. Det er ikke bare nyttig, men også veldig artig!! :D

Ingen kommentarer: