fredag 2. januar 2009

Lasagne

Det er kanskje det beste jeg spiser. Men da må jeg lage den selv. Toro eller Knorr sin kan ikke måle seg med hjemmelagd :)

Tenkte jeg kunne dele oppskriften som i alle fall jeg er veldig fornøyd med. Jeg bruker aldri mål, så har lite peiling på hvor mye jeg bruker av hva.

Tomatsaus:

Karbonadedeig
Hermetiske tomater
Tomatpure
Hvitløk
Basilikum
Vann
Smør
Olje
Salt og pepper

Begynn med å steike kjøttet. Samtidig har man smør i en kjele og freser basilikum og hvitløk. Bland tomater (jeg hakker dem helt små), tomatpure og vann sammen med blandingen. Så har man kjøttet i. Smak til med salt og pepper og la det koke ei lita stund.

Hvitsaus:

Melk
Smør
Muskatnøtt
Salt og pepper
Ost
Mel

Lag vanlig hvitsaus. Tilsett muskatnøtt, salt og pepper og så osten til sist.

Deretter fordeler jeg det i formen. Først tomatsaus, så ostesaus så plater. Jeg bruker to lag plater. Man får sikker tak i fullkornsplater men det har ikke jeg funnet enda.
Skal stå i ovnen ca 20 min.

Nam <3

6 kommentarer:

Anonym sa...

faktisk aldri laget lasagne fra bunnen av. Har nå savnet det etter jeg fikk disse hersens allergiene. Denne skal jeg prøve, så får jeg lasagne jeg også. :)

Gir tilbakemelding med en gang jeg får summet meg til å lage luksusmat. (ergo, all mat som tar mer enn 10 min å lage.. hehe)

mvh
Vivi

Anonym sa...

Btw. Fullkornsplater finner du på de fleste litt større matbutikker. F.eks obs, ica maxi og meny. Mener forøvrig at ica og rimi også ahr disse i sitt sortiment, men er ikke 100% sikker.

Merkene som selger er Axa (rød pakke) og Fusilli (blå pakning). Det er ofte litt vanskelig å skille fullkornen fra vanlig på pakkene, da disse er ganske like. axa er forøvrig sikker.

nok en gang. Vivi.

Beate sa...

Ja du må prøve. Om man er heldig med sammensettingen blir den utrolig godt :)

Jeg vet det skal være fullkornsplater i butikken. Det har bare vært dårlig utvalg i de butikken jeg har vært å handlet dette i.
En sånn pakke varer jo i flere år :)
Men neste gang skal jeg spore opp fullkorn.

Anonym sa...

Fusilli var blandet med Barilla. Fortsatt blå pakke. Og jeg forstår ikke koblingen. :P

Kjartan sa...

Nydelig oppskrift uten konkrete mål på ingrediensene! hvordan skal dette gå på det håpløse ungkarskjøkkenet?? ;-)

Beate sa...

Hehe. De beste kokkene bruker jo aldri konkrete mål ;)
Jeg synes i alle fall det er enkelt å se an hvor mye av hva.
Men som en regel bruker jeg feks 1 glass tomatpure, 1 boks hermetiske tomater, i alle fall 2 fedd hvitløk, 1 pakke karb.deig. Mens resten går med på feelingen ;)