søndag 22. november 2009

Huff!

Herregud så mye tull vg.no klarer å skrive om mat og helse!
(http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=592452)
Jeg blir rett og slett skremt av at ei avis skal få lov å pakke dette på folk. Selvsagt er det mange som tror på det som blir skrevet rundt om kring. .

Det blir sagt at man skal spise hver 3. time. Ofte begrunnes dette med at det setter opp forbrenninga. Jeg har aldri klart å komme fram til at dette skal stemme. Heller ikke på min utdannelse har jeg lært noe om det.
Om man ikke er sulten hver 3. time, hvorfor skal man spise da?! Om man skal opp i vekt er jo saken en annen. Da bør man spise ofte.

De som følger lavkarbokosthold trenger ikke spise så veldig ofte, siden de ikke får blodsukkerfall på lik linje med de som holder seg til et kosthold med mer karbohydrater. Så da er det jo ingen vits å anbefale disse folkene å spise oftere enn de må!

Så anbefales det tran i hytt og gevær!
For det første så har forskning vist at det ikke er tilstrekkelig omega 3 i tran. For det andre ville jeg aldri anbefalt tran til noen med feks leddproblemer. Da bør man ty til omega 3 fra sel, fisk eller krill.
Tran kommer fra levra, som er et avfallsorgan.. For å få denne oljen ren må den destileres så mye at man bare kan spekulere i hvor mye av virkestoffene som er igjen.
Men så klart, tran er bedre enn ingen olje!

Rødt kjøtt inneholder mye fett som gir større risiko for hjerte og karsykdommer?
Seriøst!? Dette bør jo de fleste nå ha begynt å få med seg er tull! Karbohydrater gir større risiko for hjerte og karsykdommer.

Drikke melk? Hvorfor skal vi drikke melk?
Jeg siterer DVP:
"Det finnes ikke noe fysiologisk behov for melk. Når man er ferdig med ammeperioden så lar alle arter være å drikke melk. Det er ingen andre arter som drikker andre arters melk, sånn som vi gjør."
-Dag Viljen Poleszynski

I artikkelen får de også fram at mattilsynet sier det er greit med 4,62 l lettbrus i døgnet. Uavhengig av hva mattilsynet måtte mene, så er det nå såpass mye uavhengig forskning som viser hva kunstig søtningsstoff kan gjøre med kroppen. Blant annet kan aspartam skade nervesystemet.
Jeg skrev mail til Tech Nutrition og spurte om hvorfor de ikke finner et alternativ til aspartam i deres proteinpulver.. Det eneste svaret jeg da fikk var at mattilsynet mener aspartam er greit siden man får de i oss i så små mengder.
Jeg er lite imponert over mattilsynet. Kanskje er det små mengde akkurat i proteinpulveret, men hva med all annen mat og drikke man får det fra?
Det er ikke alle som er bevisst på dette, og det er heller ikke alle som vet hva de skal se etter for å unngå kunstig søtning.

Nå skal jeg ikke henge ut denne personen som har skrevet artikkelen, men heller tvile på de kildene hun har brukt.
Det er skremmende hvor lav kunnskapsnivå enkelte ernæringsfysiologer og så kalte kostholdseksperter i staten egentlig har. . .

2 kommentarer:

Heidi sa...

"Rødt kjøtt inneholder mye fett som gir større risiko for hjerte og karsykdommer"

Satt og leste om stoffskiftet idag og begynte å le da jeg leste om det de skrev om mettet fett og kolestrol. De forsøker så godt de kan å påprakke oss studenter at mettet fett fra kjøtt er farlig:
siteter: "en rekke undersøkelser viser at mettet fett øker kons. av totalkolestrol i plasma..." "Årsaken til at mettet fett øker kolestrol i blodet er ikke helt kjent"
... så de påstår svart på hvitt at mettet fett øker kolestrolet, men vet ikke hvorfor.. ;)

Leste et utkast av Skaldemanns bok på lørdag, og han sa det så fint:

" Legene har kjempet i 150 år for å påvise at fett er skadelig.
Problemet er bare at man aldri har klart å påvise det.
Kolesterolmyten mangler vitenskapelig grunnlag, og den motbevises av
virkeligheten. Folkeslag som spiser ekstremt mye “skadelig“ kolesterol, er
betydelig friskere enn vi"

Stadig flere får jo øynene opp for at mettet fett ikke er farlig. Det jeg har tenkt på i det siste er at idrettfolk, og da også i styrketrening/fitnessverdene, faktisk fortsatt tenker relativt "statlig".

oi det ble et langt innlegg.. men jeg ble så ivrig ;)

Skal teste ut en av smootiene dine snart. Må bare ha en dag jeg spiser mitt første måltid hjemme først.

Beate sa...

Ja, jeg reagerer også på at "idrettsfolk" er redde for fett!
Men når man ser anbefalingene til Olympiatoppen er det jo egentlig ikke rart.. Man vil jo gjerne tro at disse som jobber der har god peilin på dette med mat. Men dessverre er jeg totalt uenig i det.

Anbefalingene Olympiatoppen kommer med er jo så og si kun basert på karbohydrater.
Det er synd at de ikke setter seg inn i forskning som er gjort på idrettsfolk og høyt inntak av fett og lavere med karbs.

Vi kan jo bare håpe det også endrer seg :D