fredag 6. november 2009

Mat

Etter å ha hørt at kyllingene de selger på rema er blitt mishandlet har jeg bestemt meg for å kutte ned på kjøttbruken.
Kommer i alle fall aldir til å kjøpe kylling på rema lengre.. Har jo skjønt at noe var galt med kyllingene da de alltid er seige. Nå har vi altså fått svaret på det.

Jeg har testet ut litt vegetarmat i det siste. Egentlig prøver jeg å ikke spise mye soya, men en gang i balant synes jeg det er greit.
Her om dagen hadde jeg urteburgere til middag. De var faktisk mye bedre enn burgere av kjøtt. Neste gang skal jeg prøve ut mexiburger som er basert på kidney bønner. Bønner er godt.
Så jeg skal prøve å basere kosholdet mitt på fisk, melk, egg, havregryn, quinoa, bønner og litt soyaprodukter i ny og ne.
Jeg skal ikke slutte å spise kjøtt, men synes det er greit å ha en pause fra det nå. Blir spennende å se hvordan magen og kroppen ellers reagerer på dette.

Samtidig prøver jeg å få i meg nok rå mat, da i form av frukt, bær, grønnsaker, salat osv. Når man varmer maten opp over 40 grader forsvinner enzymene fra maten. Derfor er det lurt å få i seg litt ubehandlet mat også. Jeg bruker jo også en del supermat for å få dekket råmatdelen.

Dagen i dag skal tilbringes hjemme med True Blood på pc'n og House of night i bok.
Egentlig har jeg jobbhelg, men dumme meg har blitt forkjølet. Og siden alle er redd for å få svineinfluensa, så må jeg holde meg hjemme. Heldigvis gjorde jeg unna siste trening i går. Så håper jeg formen er helt god til søndag sånn at jeg kan starte på uke 7 av programmet.
Yes yes!

Heldigvis har jeg godt selskap med 12 ørkenrotter :)

8 kommentarer:

Heidi sa...

Kom over denne siden idag jeg, og tenkte dele med deg:
http://www.oneluckyduck.com/
Rawfood-side.
kanskje du har sett den før, hvis ikke så enjoy :)

Kyllingsaken er fæl, hadde en artikkel i pensum om kylling og eggproduksjon i USA.. den var enda værre.
Ha en fin kveld.

heidi sa...

isj, var mest en sånn hjemmeside for en butikk det der.. men men, noen oppskrifter var der, og en blogg ;)
Den som hadde levd i uSA!

Beate sa...

Takk for linken! :) Skal sjekke den ut :D

Pinglo sa...

Jeg er glad det er mange som reagerer på den kyllingsaken. Jeg ble helt kvalm da jeg leste om det, og jeg kommer aldri til å handle kylling av den leverandøren igjen. Bare det at man "slipper unna med en siste advarsel" når man leverer sytten tusen mishandlede dyr sier litt om hvor guffen den bransjen er....

Har omtrent samme kostholdsprinsipper som deg om dagen, bestemte meg for et kjøttkutt sånn omtrent samtidig egentlig ;) Synes kroppen har oppført seg pent så langt, i hvertfall, og har lært å lage masse ny spennende mat :)

Anonym sa...

Kyllingsaken fra rema har ikke noe med at kyllingen er seig?!

Beate sa...

Pinglo: Ja, det er mye spennende mat bortsett fra kjøtt.
Man må gjerne bli litt oppfinnsom, og det er jo bra ;)
Jeg har slutta å handle kylling på Rema. Holder meg til Prior de gangene jeg spiser kylling, men ærlig talt så har jeg fått litt avsmaken på det.

Anonym:
Hvordan kjøttet smaker avhenger mye av hvordan dyrene er blitt behandlet.
Stressede dyr smaker faktisk verre enn dyr som har levd et bra liv.

Helene sa...

Hvorfor prøver du å ikke spise så mye soyaprodukter?

Beate sa...

Helene:
Beklager sent svar.

Grunnen til at jeg ikke spiser mye soyaprodukter er at man ikke vet om det er godt for oss eller ikke.
Det er mange studier som viser at soya kan gi brystkreft, men der er også studier som viser motsatt.
Nå er det jo også forskjell på soyaen som brukes i diverse produkter. Det er tross alt ganske viktig at kvaliteten er god.