onsdag 18. november 2009

Smoothie!

Jeg bruker mye supermat i mine smoothies. Som det er egentlig bare å se bort i fra det. Selv om jeg virkelig anbefaler å teste ut litt av det, i alle fall :)

Denne lager jeg ofte:

Bringebær
Halv banan
Cocos vann (helst den med banansmak, nam)
Litt eplejus
Hemp protein
Activated Barley
Rice bran (fiber)
Linfrøolje
Cocosolje

Denne er utrolig god!!

Så kan man jo variere litt.. Ikke bare bruke frukt, men også grønnsaker og nøtter.
Feks:

Blåbær
Spirulinapulver
Litt eplejus
Cocosvann
Cocosolje
Linfrøolje
Malte mander (eventuelt mandelsmør)
Gulrot

Anbefaler å ta en titt på super-nature.no
Der har de det man trenger av supermat, som enten kan brukes i matlaging eller i smoothies. De har også det man trenger for å lage sunn og veldig god sjokolade.
Når jeg var så godt i gang kan jeg hive med oppskrift på sjokolade.

Cocosolje
Cashewnøttsmør/mos
Hasselnøttsmør
Rått kakaopulver
Vaniljepulver (fås kjøpt på helsekost)
Agavesirup (om man ikke får tak i det enda pga mattilsynet går det an å bruke sukrin selv om det blir litt kornete)
Nøtter/gojibær/cacaonibs osv

Bruk en god "dæsj" cocosolje, og ca halvparten av det igjen i cashew og hasselsmør.
Vaniljepulveret har man i etter smak, samme gjelder sukrin.
Ha i kakaopulver. Husk at dette smaker veldig bittert, så ikke overdriv.
Nøtter/bær osv blander man i massen. Så setter man i fryser 20 minutt. Ferdig og sååå godt. Og ikke minst, sunt :)

Om man ikke gidder å lage kan man kjøpe denne:

(super-nature.no)

2 kommentarer:

Hilde sa...

Takk for fint innlegg!! Dette er ikke noen pinglesmoothie, nei!! Det må jo testes. Hørtes veldig godt ut og! Næringsrikt og enkelt, det er slik jeg liker frokosten!! :D

Beate sa...

Hehe. Ikke pinglesmoothie, nei :D
Smoothie er jo godt i seg selv, men supermat hever næringsinnholdet sånn at man faktisk kan bruke det til måltide :)