torsdag 23. juli 2009

Chins

Hvor mange chins klarer du?
Det er en utrolig fin øvelse. Om du vil bli sterkere i benkpress bør du absolutt trene en eller annen for for chins. Man bruker latissimus dorsi mye i benk, og derfor bør den også trenes for å bli sterkere.


Min pers er på 10 stk. Det tok jeg i fjor sommer. Jeg husker det ganske godt siden jeg hadde feber den dagen ;) Men det gjorde ikke treningen noe dårligere.
Etter det dabbet det av med chinsing. Når man når et sånt mål er det lett å ikke ha noe å se framover til. Jeg trente en del med ekstra vekter, men da jeg startet med styrkeløft "glemte" jeg chins, siden det ikke er lagt opp på de programmene jeg følger.
Nå har jeg lagt det inn en gang i uken, og planen er å øke til 10 i løpet av ikke så alt for lenge.


En fin måte å bli sterkere i chins på er å ikke presse seg til failure hele tiden.
Begynn for eksempel med 3 sett à 2 rep (alt etter hvor mange man klarer da). Så kan man ha som mål å øke 1-2 rep i uken. Så neste uke kan man ta 3 sett hvor et sett har 3 rep, og de to andre 2. Det er sånn jeg har gått fram for å øke, og det har funket flott.
Samtidig legger jeg inn uker hvor jeg trener med ekstra vekter, 2,5 til 5 kg. Det er også genialt å trene med stopp i bunnen og husk å strekke ut armene heeelt!
Før trente jeg mye underhåndsgrep, men nå går det kun i overhånds. Synes den gir bedre kontakt med lats, og det er jo den jeg vil bli sterkere i :)

Om målet ditt er å bli sterkere bør du unngå å trene til failure. Jeg trener så godt som aldri til utmattelse. Når man gjør det gang på gang overbellaster man nervesystemet og man stagnerer :)

7 kommentarer:

M sa...

Chins er en herlig øvelse,gleder meg til å klare bw der.. Er litt for pysete til å pushe meg uten ass.
Nydelig rygg:-)

Hilde sa...

Jeg klarer én med smalt underhåndsgrep ;) Jeg har chins på programmet, og det er jeg veldig glad for, for selv om jeg har et hat/elsk-forhold til den, så er det mer elsk enn hat. Bredt overhåndsgrep har jeg ikke klart med BW enda, så her går det i strikk, og det er kjempemorro!

Veldig flott rygg, ja!

Nems sa...

Flott rygg :D

Jeg elsker chins, fy så artig jo :D

min pers er 6, men det er smalt underhåndsgrep. Har ikke sjangs for å ta bredt grep ennå, men det skal jeg faenmeg få til!

Har ikke prøvd med strikk jeg.. må skaffe meg stikk..

Beate sa...

Martine: Du må prøve på chins uten benkhjelp. Jeg har troen på at du klarer det, visst ikke er det rett rundt hjørnet :)
Før jeg klarte det hadde jeg mange forsøk hvor jeg klarte å løfte meg halvveis opp :P

Hilde: Når du klarer en med underhåndsgrep er ikke en med bredt overhåndsgrep langt unna :)
Fint at du trener med strikk. Det gjorde jeg mye før, og syntes det var kjempemorsomt.

Nems: 6 stk er bra :D
Bredt grep får du også til, vet du! Jeg skal heie på deg.

SiljeMariela sa...

Wow!!ryggen din er flott!of for en bredde*sikle* vil også ha!!!!

Har 8 på overhåndsgrep men noen ganger går det ikke lenger enn til 6..Så..i need to work work work!SKAL komme opp i 10 på et par mnd håper jeg:)

Nems sa...

Ja det skal jeg, er alt for sta til å gi opp før det går vettu! :D
Er bare litt vanskelig med dørtrapesen, er så smalt :)

Beate sa...

Silje Mariela: Takk så masse :D
Det bildet er over ett år gammelt da, så tror ikke ryggen er like bred nå som jeg har trent styrkeløft siden jul.
Men midja er blitt litt smalere, så da ser jo ryggen breiere ut også.
Min chinsform varierer også veldig. Noen dager kan jeg reppei vein, mens andre dager sliter jeg skikkelig.

Nems: Stahet er bra :D