søndag 26. juli 2009

Doping

Kadie har skrevet en del gode innlegg som omhandler doping:

http://www.kadiesfitness.blogspot.com

Jeg synes det er flott at folk tar opp dette. For mange vet ikke at det faktisk foregår så mye doping der ute, som det faktisk gjør.
Man kjenner vel alle noen som doper seg? Kanskje man ikke vet at man gjør det, men sjansen er stor.
Jeg er totalt antidoping. Hvorfor folk tyr til anabole steroider/efedring osv aner jeg ikke. Man kan bli både sterk og muskuløs uten.
Mange treningssenter har startet antidopingarbeid. Der jeg trener vil de at alle skal skrive under en antidopingerklæring. De kan ikke tvinge folk til det, men de aller felste er faktisk positiv til å skrive under. Kjempeflott :)

Når det er sagt synes jeg at Antidoping Norge har en tendens til å dra ting litt for langt. I dag på gymmet satt jeg å leste de brosjyrene de har om efedrin, anabole steroider, kosttilskudd osv.
I en av brosjyrene stod det ting som tydet på at man doper seg.

Der stod det blant annet:
- Kropps- og prestasjonsfiksering
- Opphengt i kosthold og kosttilskudd
- Får nye venner som også er interessert i trening

Dette beskriver jo de fleste som har trening som livsstil. Jeg synes det er synd at de skal drive en sånn propaganda, hvor folk går rundt og tror at om man oppfyller disse kriteriene, så doper en seg.
Jeg synes rett og slett det blir for dumt..
Hva synes dere?

7 kommentarer:

Hanne sa...

Må si meg enig med deg her!
Jeg er definitivt anti-doping, men det er viktig at det ikke blir hysteri ut av dette heller. Da risikerer vi jo at alle de som er "treningsfikserte" blir sett stygt på, og at alle som jobber hardt og får god fremgang blir utsatt for anklager... (Jeg har jo selv fått en del spm, noe som i grunnen er heller latterlig)

Innleggene til Kadie leste jeg for en stund tilbake, og selv om jeg opplevde tonen hennes som litt vel krass, så tar hun opp veldig viktige problemstillinger.

Selv forstår jeg i grunnen godt at mange blir fristet av prestasjonsfremmende midler. Herregud, kunne jeg selv blitt i stjerneform på kanskje bare 3/4 eller 50% av tiden det tar uten noe "ekstra", helt uten risiko for bivirkninger hadde jeg nok ikke trengt å tenke meg om særlig lenge, men når det er snakk om såpasse farlige stoffer og ikke minst JUKS i konkurranser blir det feil samme hvordan man snur og vender på det.

...man trener da for å bygge opp en sunn og sterk kropp, ikke for å bryte ned alt det livsviktige som ligger bak de bulende musklene?

Beate sa...

Ja, kan helt klart skjønne at folk blir fristet til å prøve både det ene og det andre. Men allikevel med de bivirkningene som følger med slike ting er det liksom ikke noe å tenke på en gang.

Jeg som jobber for å bli så sterk som mulig blir rimelig irritert når folk skal fortelle meg hvor mye de benket.. Mange ganger har jeg hatt lyst å si at jeg faktisk er klar over hvordan de øker så fort.
Men.. Jeg orker aldri sånne samtaler.

Trening for å bygge opp en sunn og sterk kropp ja.
Trening for å kunne ha et bedre liv når man blir eldre.
Ikke trening for å sitte der som "gammel" med både de ene og de andre bivirkningene :/

Hilde sa...

Ja, de punktene du dro frem der, passer jo på meg og... Har ingen aning om hva Antidoping Norge driver med, men skal lese litt mer om det. *fremdeles forundret over at det ikke testes før konk* *klø seg i hodet*

Beate sa...

Grunnen til at det ikke testes i bygging eller fitness er rett og slett fordi de ikke er medlem av Norges idrettsforbund.
Hadde de vært det hadde de også vært tvungen til dopingtester.
Antidoping Norge kan ikke bare trappe opp å teste folk som ikke har skrevet under egenerklæring.

Selv om jeg prater mye negativt om ADN så er jeg helt for det de gjør :D Det er jo bare bra de er engasjerte. Men prøv å ikke fange alle i samme nett.

Kristin sa...

Jeg synes, for å være helt ærlig, at man heller kan ta et personlig standpunkt mtp doping ved å melde seg inn i NIF, og betalt lisens i en eller annen idrett (om ikke annet som støttemedlem). Hvorfor ikke støtte din lokale styrkeløftklubb, for eksempel?

Jeg synes det er en uting at treningssentrene skal gjøre dette på sine medlemmer blant annet fordi de da behandler mye sensitiv informasjon, og fordi det har vært mye tull rundt slike kontrakter, nevner et eksempel her:
http://studvest.no/sport.php?art_id=10019

I tillegg har disse såkalt frivillige kontraktene ofte et ganske stort preg av frivillig tvang.

Beate sa...

Kontrakten på treningssenteret hvor jeg trener er også frivillig, men mange av de som jobber der har misforstått hva frivillig betyr :/
For min del skjønner jeg at enkelte reagerer på at de blir tvunget å skrive under.
Men grunnen for at sentrene gjør dette er rett og slett for å skremme bort de som bruker, og få et senter hvor så godt som ingen doper seg.
Jeg tror det har funket der jeg trener. For mange av dem man vet bruker er faktisk flyttet til et annet gym.
Allikevel finnes det andre måter å gjøre dette på, enn å tvinge folk til noe de i utgangspunktet ikke har lov til.

Nems sa...

Må nok si meg enig med Kristin jeg. Er absolutt anti doping.

Men jeg liker ikke at treningssentre skal legge seg opp i folks privatliv og sensetiv info. Er litt paranoid på sånt jeg, nekter å bruker fingeravtrykk på fly også, hehe.

Eller, er ikke paranoid da, tror ikke noe skal skje, men jeg synes ikke at de har noe å gjøre med den informasjonen liksom.

Men jeg synes det er bra at treningsentrene er imot doping da, for all del!